Onder aan de streep is dit voor de meeste online ondernemers en web-winkeliers natuurlijk helemaal geen vraag. De bestelling van de klant moet immers altijd leiden tot een keurig verwerkte online bestelling en dus een tevreden klant. Maar voor veel ondernemers is het wel degelijk een vraag die hoofdbrekens oplevert. Het gaat immers om je primaire bedrijfsproces en de complete logistieke verwerking van je bedrijf maakt een flink deel van de kosten uit. Doe je je fulfilment dus zelf of niet?

Is fulfilment hip aan het worden?

Zou die vraag de reden zijn dat er in de komende weken meerdere congressen, seminars en opleidingen zijn of starten over het onderwerp e-fulfilment? Meer dan ooit tevoren! Is fulfilment hip geworden? Zijn de dozenschuivers van vroeger veranderd door de razendsnelle ontwikkelingen in de e-commerce? Of is een goede logistieke organisatie een cruciale succesfactor in e-commerce? De antwoorden zijn of lijken vaak evident, maar het valt mij op dat voor veel ondernemers het succes van hun in alle opzichten online bedrijf, toch ook afhangt van de kwaliteit en de invulling van de fysieke logistieke organisatie.

Een eigen magazijn heeft zijn voordelen

Het is toch juist goed om een mooi magazijn te hebben of openen? Dan wordt immers je succes zichtbaar en kun je je klanten laten zien wat je doet. Je hebt alles in eigen beheer en je kunt je processen op geheel eigen wijze inrichten. Andere redenen om het zelf te doen zijn:

  • behoud van kennis en ervaring;
  • productassortiment is niet geschikt voor uitbesteding
  • je klant en leveranciersdata blijft alleen voor jezelf toegankelijk
  • wellicht de belangrijkste: je bent en blijft onafhankelijk.

Maar logistiek is een vak apart. En was je niet juist internet ondernemer geworden om je niet met dat soort zaken bezig te hoeven houden. Netwerken, productinnovatie, marketing, SEO, social media, dat is toch je ding?

Zelf doen of niet zelf doen?

Dit is de vraag die veel online ondernemers bezig houdt. Vaak om bovengenoemde redenen, maar de beste reden om het niet zelf te doen is groei!  Zeker ook internationale groei. Belangrijke voordelen van uitbesteden zijn:

  • beter efficiency door gebruik te maken van de kennis en vaardigheden van een specialist;
  • hogere kwaliteit, of anders gezegd minder fouten;
  • geen investeringen in ruimte, machines en IT;
  • inkoopvoordelen op materiaal en verzendtarieven;
  • fulfilment bedrijven gaan niet op vakantie;
  • ontsluiting van grote marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon;
  • ook uw logistieke proces wordt makkelijk schaalbaar.

Het is juist deze laatste succesfactor van de schaalbaarheid wat verdere groei mogelijk maakt. Je hebt immers een prachtige site die bestellen tot een feest maakt, in meerdere landen en talen, je hebt een actieve communicatiestrategie en je staat hoog in alle lijstjes van de zoekmachines. Maar bij veel online bedrijven is de logistieke afhandeling nog afhankelijk van de openingstijden van het postkantoor of de beschikbaarheid van voldoende mensen om de bestellingen te verwerken.

Beter slapen door uitbesteden?

En omdat de wetten van de concurrentie in de online wereld nog meer van toepassing zijn, zijn het juist die laatste stappen naar de klant die zo cruciaal zijn om je te onderscheiden en je groeidoelen te realiseren. Maar ja, of je dan als beginnende of ervaren e-commerce ondernemer beter slaapt door je logistiek en fulfilment uit te besteden, dat is misschien wel de echte vraag die je moet beantwoorden.

Kijk op www.makeorbuy.nl naar hoe Voetbalshirtskoning.nl zijn fulfilment heeft georganiseerd.

Mathijs Smit

 

Interessant? Kijk ook op:

https://www.ecommerceinsights.nl/
https://emerce.nl/efulfillment/
https://crossborderevent.nl
https://shoppingtoday.nl
https://www.efulfilmentacademy.com