Duurzaamheid is een trend die onder Nederlandse consumenten leeft. Zeker in de e-commerce sector heerst een zekere pakketschaamte onder online shoppers. Uit onderzoek naar Nederlandse consumenten door Capterra blijkt dat duurzaamheid een belangrijk element kan zijn van (e-commerce) bedrijven. Zo blijkt dat duurzaamheidacties van bedrijven invloed hebben op de keuze voor een product en dat consumenten de verpakking, ingrediënten en het materiaal van producten het meest controleren op duurzaamheid. Ook zijn de meeste ondervraagde consumenten in dit onderzoek bereid om meer te betalen indien het product duurzaam is.
Natuurlijk dragen ook webshops hun steentje bij aan een groenere wereld. In deze blog worden de drie essentiële stappen besproken om een webshop verder te verduurzamen. Namelijk de inkoop, verpakking en verzending!
Inkoop
De inkoop van je producten is misschien wel het belangrijkste element voor een duurzame webshop. Want waar komen je producten vandaan? En hoe zijn ze gemaakt? Over het algemeen zijn producten die in Europa geproduceerd zijn minder vervuilend dan producten die bijvoorbeeld uit Azië geïmporteerd moeten worden. Buiten het transport om heeft duurzaamheid ook betrekking op de materialen en grondstoffen van producten en de arbeidsomstandigheden onder welke deze zijn gemaakt. Aangezien arbeidsomstandigheden en vervuiling tijdens het productieproces erg lastig te controleren zijn, is een producent dichtbij huis raadzaam.
Klanten willen ook graag de duurzaamheidsinformatie van webshops weten. Volgens Ecommercenews wil 60% van de Nederlanders meer inzicht in de duurzaamheid van hun bestelling. Als webshop kan je hierop inspelen door bijvoorbeeld een duurzaamheidsfilter te plaatsen, of door informatie over de uitstoot van een product bij de bestelpagina toe te voegen. Een andere betrouwbare manier van het communiceren van de duurzaamheid van je producten is door keurmerken te gebruiken. Bekende voorbeelden van deze keurmerken zijn het Beter Leven keurmerk, het Fairtrade keurmerk en het FSC keurmerk.
Verpakking
Naast de inkoop van producten zijn ook verpakkingen belangrijk om een webshop te verduurzamen. Over het algemeen is karton het beste verpakkingsmateriaal omdat papier erg goed te recyclen is. Het is aan te raden om plastic verpakkingen zoveel mogelijk te vermijden, plastic is moeilijk te recyclen en niet biologisch afbreekbaar. Ook de formaten van verzendmaterialen zijn erg belangrijk voor de duurzaamheid van de verpakking. Te grote verzenddozen verhogen onnodig de CO-2 uitstoot en logistieke kosten. Probeer bijvoorbeeld om producten die door de brievenbus passen te verzenden in een papieren verzendzak, hiermee bespaar je materialen en kosten.
Bezorging
De laatste stap bij een succesvolle bestelling bij een webshop is de bezorging en eventuele retourverwerking van een pakket. Gelukkig zijn er tegenwoordig diverse duurzame bezorgopties. In grotere steden zijn fietskoeriers steeds populairder vanwege de snelheid en duurzaamheid. Maar ook grotere bezorgdiensten willen uitstootvrij bezorgen door bijvoorbeeld gebruik te maken van elektrische bezorgbusjes. Het bezorgen bij centrale afhaalpunten is ook duurzamer dan elk individueel pakket naar specifieke adressen te brengen. Bezorgdiensten proberen dit te bevorderen door het bezorgen naar pakketpunten gratis te maken en op steeds meer locaties pakketautomaten te zetten.
Webshops kunnen deze duurzame bezorgopties tonen bij de bestelpagina en hiermee adverteren om zich zo te onderscheiden van de concurrentie. Een andere mogelijkheid is om de CO2-uitstoot te communiceren per bezorgoptie, zo krijgen klanten zelf inzicht in de duurzaamheid van hun keuzes.
Duurzaamheid bij Make or Buy
Wanneer je de orderverwerking, oftewel fulfilment, uitbesteedt aan een logistieke specialist als Make or Buy betekent dit voor webshops dat zij makkelijker kunnen groeien op een duurzame manier. Zo hebben wij de mogelijkheid om door schaalvoordelen voordelig duurzame verpakkingen in te kopen. Ook zijn wij door onze jarenlange expertise in logistieke dienstverlening zeer vaardig in efficiënt, en dus, duurzaam verpakken.