De belangrijkste overweging of u uw logistiek wel of niet moet uitbesteden, begint met de vraag wat maakt uw webshop zo uniek? Wat is de reden dat klanten bij u bestellen? Waar bent u echt goed in? Wat zijn uw sterkste kwaliteiten?

Uw eigen kernkwaliteit is het belangrijkste uitgangspunt voor succesvolle ondernemers bij het maken van de strategische keuze op welk deel van de bedrijfsvoering zij hun kennis, kapitaal, middelen en mensen inzetten.

Er is geen enkel bedrijf dat kan excelleren in alles wat zich in en om het bedrijf afspeelt. Vergelijk het met topsporters: die kiezen ook voor slechts één of enkele onderdelen waarin ze zich specialiseren. Een paar mogelijke kernkwaliteiten:

Marketing

Misschien bent u wel een expert in zoekmachineoptimalisatie en staat u altijd bovenaan op de eerste pagina met zoekresultaten van woorden waar uw klanten op zoeken. En doordat u uw website perfect opbouwt, bent u in staat om een hoge conversie te behalen.

Inkoop

U weet als geen ander interessante deals en producten te vinden. Of u bent in staat om goede en betrouwbare producenten of leveranciers te vinden en aan uw webshop te binden. Hierdoor levert u producten die net iets beter zijn dan die van uw concurrenten.

Design

Het ontwerpen van nieuwe producten, is uw passie. En u heeft smaak. Uw producten zijn populair en vinden gretig Uitbesteden is een keuze 6 aftrek. Niet alleen direct door consumenten, maar ook retailers en e-tailers willen uw producten graag in hun assortiment opnemen. Productie U heeft een uniek product dat niemand anders levert. Iedereen die uw product koopt is er enthousiast over. Klanten laten niets dan lovende recensies achter op uw website. En u bent als geen ander in staat om het product met constante specificaties te (laten) produceren.

Productie

U heeft een uniek product dat niemand anders levert. Iedereen die uw product koopt is er enthousiast over. Klanten laten niets dan lovende recensies achter op uw website. En u bent als geen ander in staat om het product met constante specificaties te (laten) produceren.

Voorraadbeheer

U bent expert in het voorraadbeheer van de producten die u verkoopt en eventueel zelf laat produceren. Door uw inzicht in doorlooptijden van productie, toelevering, verwerkingstijd in Nederland en levertijd, gecombineerd met de juiste verkoopprognoses kunt u al uw klanten altijd tijdig leveren en is uw voorraad toch nooit groter dan noodzakelijk.

Service

U verkoopt niet alleen een product, maar u geeft uw potentiële kopers ook advies op maat. Ook de after-sales heeft u prima voor elkaar. Klantencontact en klantenservice is wat u het best kunt en waar u ook de meeste bevrediging in vindt.

Wat uw kernkwaliteit ook is, het mag natuurlijk niet gebeuren dat u ten onder gaat aan uw eigen succes. Dat u geen tijd meer heeft voor het maximaal benutten van uw eigen kwaliteiten omdat u alleen maar bezig bent met het verzenden van pakketten of de organisatie daarvan.

En als de logistieke orderverwerking een van uw sterke kwaliteiten is, voldoening brengt, u dit goed kunt organiseren en het u niet belemmert om te groeien? Dan moet u uw logistiek vooral zelf blijven doen.