Ik ben Frank Egberts, eigenaar van Voetbalshirtskoning.nl. en klant van Make or Buy Fulfilment. In dit blog vind je wat mij betreft de top 5 online marketing tips waar je in 2016 mee bezig zou moeten zijn om je business te laten groeien.

1. E-mail marketing / personalisatie

Maak je nog steeds niet of te weinig gebruik van nieuwsbrieven? Gemiste kans! Nieuwsbrieven zorgen voor een directe boost in omzet en het is een goed moment voor klantenbinding. Doe het zelf of besteed het uit, of besteed alleen het design uit, maar het belangrijkste is dat je het het gewoon doet! Reken uit wat één nieuwsbrief je oplevert aan omzet en maak zo je keuze.

Gebruik je e-mail marketing nu al, maar stuur je iedereen exact dezelfde nieuwsbrief? Zorg er in 2016 voor dat je minimaal segmenteert op de volgende punten zodat de nieuwsbrief gepersonaliseerd wordt. Verdeel je klanten onder in geslacht, land en interesses. Iemand die van Ajax houdt hoef je geen actie van een Feyenoord shirt te sturen, om maar even iets te noemen :). Een ander punt is dat je e-mail persoonlijk moet zijn. Gebruik altijd de voornaam van iemand in de aanhef en het liefst ook in het e-mail onderwerp. Dit zorgt voor een hogere open- en doorklikratio.

Automatiseringscampagnes

Naast de standaard actie nieuwsbrief is er een mogelijkheid om automatische nieuwsbrieven te versturen bij bepaalde gebeurtenissen. Een prachtige mogelijkheid om je business op de automatische piloot te laten groeien! Hoe doe je dit?

  • Stuur iemand een kortingscode op zijn of haar verjaardag.
  • Stuur iemand een kortingscode als hij of zij een bepaalde periode niet meer op je site is geweest. “We hebben je gemist” e-mails zijn een mooie kans om top-of-mind te blijven bij je klanten.
  • De meeste mensen die in het afrekenproces zitten rekenen daadwerkelijk af, gelukkig maar. Sommige mensen rekenen niet af en verlaten je site. De zogenaamde site verlaters. Als zo iemand wel een e-mail adres heeft ingevuld in het afrekenproces, is het mogelijk om hem of haar een e-mail te sturen. “Kunnen we je helpen?” e-mails zijn een perfecte mogelijkheid om problemen bij het afrekenen in kaart te brengen en mensen alsnog een bestelling te laten plaatsen.
  • Stuur je top-klanten (boven een bepaalde omzet) een kortingscode, minstens 1x per jaar. Dit zijn je meest waardevolle klanten en die moet je koesteren.

Daarnaast heb je nog e-mail campagnes waarmee je reviews over producten en je site kunt binnenhalen. Deze zorgen niet direct voor meer omzet, maar zorgen er wel voor dat mensen zien dat je business te vertrouwen is. Of niet bij slechte reviews 😉

Nieuwsbrieven is geen leuke marketingtool meer, maar echt een core business van je onderneming. Maak hier in 2016 gretig gebruik van en je zult zien dat je omzet zal stijgen.

Wij bij Voetbalshirtskoning.nl maken zelf gebruik van Mailplus. Maar er zijn legio ander software pakketten te vinden waarmee dit ook kan.

2. Content marketing

In 2015 was content marketing al hot, maar in 2016 wordt dit onderdeel nog belangrijker. Zeker nu meer en meer webshops doorhebben dat content op je site belangrijk is om hoger in de zoekresultaten van Google te komen.

Een kans voor jou is om je nu te onderscheiden van de rest, door unieke en uitgebreide artikelen te schrijven voor de doelgroep waarin je in opereert.
Heb je een webshop in visartikelen, schrijf een artikel over alle soorten hengels die er zijn en leg het verschil uit. Zit je in het tuinieren, schrijf een artikel of maak een video over hoe je de tuin winterklaar maakt. In welke markt je ook zit, er is altijd wel iets over te schrijven.

Het belangrijkste is dat je een artikel schrijft die zo uitgebreid is dat het simpelweg het beste artikel in jouw markt is. Vraag beheerders van bekende sites in jouw branche of ze willen refereren aan jouw artikel. Dit zorgt voor gratis publiciteit en backlinks naar je artikel en zal zorgen voor hogere posities in Google.

Tip: zorg ervoor dat je vanuit het artikel doorlinkt naar andere artikelen die je geschreven hebt of naar producten en categorieën binnen je website. Zo leert Google je website beter begrijpen.

3. Linkbuilding strategie 2016

Laten we eerst beginnen met wat je absoluut niet moet doen in 2016 als het om linkbuilding gaat:

  • Linkjes ruilen met niet relevante sites. Teveel sites gebruiken nog /linkpartners pagina’s om linkjes te ruilen en denken hiermee hoger te scoren in Google. Vroeger wel, nu niet meer. Besteed je tijd aan goede dingen.
  • Het plaatsen van blog artikelen met linkjes naar je site op schimmige blogsites die over van alles en nog wat gaan, behalve over jou thema (en ze vragen er nog geld voor ook).
  • Het spammen in reacties op fora. Google heeft een paar jaar terug al aangegeven dit niet leuk te vinden.
  • Het uitbesteden van linkbuilding aan freelancers of bedrijven die je beloven binnen zoveel weken hoog in Google te staan. Om vervolgens jouw site te plaatsen op niet relevante pagina’s.

Wat moet je dan wel doen in 2016?

  • Samenwerken met blogs die super relevant zijn voor wat jij doet. Heb je bijvoorbeeld een site over voetbal, plaats dan een advertorial op bijvoorbeeld voetbalzone.nl of voetbalblog.nl. Hier zit je doelgroep en Google snapt dit. Google leest de sites en ziet dat beide over voetbal gaan, precies wat ze willen!
  • Aanwezig zijn op social media. Plaats minimaal 4x per dag een bericht met af en toe een link naar je site. Je kunt dit inplannen door de berichten planner van Facebook te gebruiken. Er zijn ook diverse software pakketten die je hierbij kunnen helpen zoals Hootsuite waarmee je meer inzicht krijgt in wanneer je fans online zijn.
  • Schrijf killer content op je blog zodat mensen dit willen delen. In het vorige hoofdstuk gaven we ook al aan dat je de beste moet zijn in jouw branche. Google waardeert artikelen beter waar mensen lang op blijven hangen. Maak top-10 lijstjes, schrijf how to’s en diepte-artikelen over één specifiek onderwerp. Je zult zien dat mensen dit waarderen en gaan linken naar je pagina.
  • Het is altijd goed om aan handmatige linkbuilding te doen, als het maar relevante sites zijn waar jouw link op komt te staan. Zit je in de sport, zorg dan dat je alleen op sportpagina’s terecht komt. Heb je een site over online marketing, plaats dan alleen linkjes op sites gerelateerd aan dit vak.
  • Onze laatste linkbuilding tip is het maken van een infographic. Een infographic is een grafische weergave van bepaalde informatie. Pak een onderwerp uit jouw vakgebied en maak hier een grafisch geheel van. Deel het vervolgens met websites uit jouw branche. Je zult zien dat die sites jouw infographic sneller delen, omdat jij waardevolle content gratis aanlevert. Ze hoeven er niets meer voor te doen!

Voorbeeld van een infographic:

4. Mobiele website

Steeds meer mensen bezoeken een website als eerste via hun smartphone. Steeds meer mensen kopen producten dan ook via een smartphone. En dit aantal blijft maar stijgen. In 2013 zag Google dat meer dan 40% van alle zoekresultaten via smartphones gedaan werden, in 2014 was dit al meer dan 50%. In 2015 ligt dit getal al boven de 50%.

Daarom is het zo belangrijk dat jouw website geoptimaliseerd is voor smartphones. Je wilt toch een goede eerste indruk maken lijkt mij?

Maar hoe weet je nu of jouw site goed werkt op mobiel? Simpel, door in eerste instantie je eigen site eens goed te bekijken op diverse smartphones. Dan krijg je een goed beeld. Maar de Google Search Console kan je ook een handje helpen. Daar laat Google zien welke problemen er zijn aangetroffen als het gaat om mobielvriendelijkheid. Dit ziet er ongeveer zo uit:

In dit geval zie je dat de tikelementen (linkjes) te dicht op elkaar staan en het formaat van de site zich op sommige pagina’s niet aanpast aan de grootte van het device. Hier valt nog wat te winnen.

Ook geeft Google een mooie melding in de mobiele zoekresultaten als volgens hen je site geschikt is voor mobiel. Zie hieronder de tekst “voor mobiel”.

Daarnaast is snelheid een veelvoorkomend probleem van mobiele websites. In PageSpeed Insights van Google krijg je een duidelijk beeld van de optimalisatie mogelijkheden als het gaat om snelheid. Vul je eigen website url in en het resultaat ziet er ongeveer zo uit:

In dit geval is een score van 63/100 niet heel erg hoog. Javascript boven de vouw is een veel voorkomend probleem dus je kunt proberen om javascript onder de vouw te plaatsen. Zo zal je site sneller laden en niet wachten totdat de (slome) javascripts ingeladen zijn. Verder geeft Google nog wat caching aanwijzingen die doorgevoerd kunnen worden. Ga er mee aan de slag en zorg ervoor dat je score minimaal boven de 80 uitkomt, dan zit je goed!

5. Conversieoptimalisatie

Leuk en aardig al die bezoekers, maar converteren ze wel? Met converteren bedoelen we bijvoorbeeld het plaatsen van een bestelling, inschrijving voor een nieuwsbrief of het downloaden van een e-book.

Veel ondernemers denken dat ze meer bezoekers moeten genereren voor meer omzet. Maar integendeel, met je huidige bezoekersaantallen meer omzet draaien is veel makkelijker!

Hoe dan? Conversieoptimalisatie. Zorg ervoor dat je huidige bezoekers meer bestellingen plaatsen door slimme optimalisaties.

Hoe weet je nu of je met je huidige webshop goed converteert? Je kunt deze getallen aanhouden:

  • conversie ratio 2% of lager is slecht
  • conversie ratio 3-5% is gemiddeld
  • conversie ratio 10% of hoger is uitstekend

Deze getallen zijn natuurlijk per branche verschillend, maar het is een gemiddelde.

Zalando past conversieoptimalisatie toe d.m.v. personalisatie van de homepage. Als ik (man) naar Zalando.nl ga, dan kom ik niet op de standaard homepage, maar op de dames afdeling terecht. Dit is in mijn geval niet juist, maar dit komt omdat mijn vriendin vaker deze site bezoekt dan ik (op hetzelfde ip adres). Zalando denkt dus dat ik een vrouw ben. Dat is ze in dit geval even vergeven, maar het laat wel zien hoe ver je hier mee kunt gaan.

Deze personalisatie werkt positief, omdat een klant sneller zijn producten vind. En daardoor sneller kan bestellen. Een bijkomend voordeel is dat Zalando in dit geval jou ook een persoonlijk aanbod kan tonen, waarvan zij denken dat jij dit het leukst zult vinden. Zeker als je ingelogd bent op hun site weten ze wat je leuk vind, op basis van je huidige bestellingen.

Andere conversieoptimalisaties zijn het A/B testen van aanpassingen op je site, zoals:

  • Bestelknoppen veranderen van kleur (de ene kleur werkt beter dan de ander)
  • Betaallogo’s toevoegen op de winkelwagen pagina
  • Tekst in de afrekenknoppen veranderen van bijvoorbeeld “Afrekenen” naar “Veilig Betalen”.
  • Afleidende elementen zoals een navigatiebalk weglaten op de checkout pagina.

Dit zijn slechts voorbeelden, je kunt hier zo ver mee gaan als je wilt. Een handige tool die we op Voetbalshirtskoning.nl gebruiken is Optimizely, hiermee pas je gemakkelijk onderdelen aan op je site. Door het toevoegen van een stukje javascript aan je site kun je zien of de verandering een positief effect heeft op je conversiepercentage. Gebruiker A krijgt de oude situatie te zien en gebruiker B de nieuwe. Een eerlijke meting waar je iets mee kan.

Pas conversieoptimalisatie toe in 2016 en maak van je huidige klanten nog grotere kopers!