Op 25 mei jl. was de eerste Make or Buy #FlashMoB een feit. De #FlashMoB is een korte bijeenkomst met klanten, prospects, leveranciers en specialisten. Zij gingen met elkaar in gesprek over ontwikkelingen in de e-commerce en delen zo hun kennis en ervaring met elkaar. In deze editie stonden de thema’s Customer Journey, SEO, link-building en last mile distributie centraal.

Mathijs Smit, van Make or Buy fulfilment, gaf de aftrap en een introductie in de werkwijze van customer journey mapping, met het in kaart brengen en definiëren van de ultieme online klantreis als eindresultaat. Duidelijk werd dat we veel kunnen leren van de ‘fysieke’ retailers in het vormgeven van het ideale klantcontact. Veel van de leerpunten zijn ook van toepassing op het gedrag van klanten in de webshop en zeker in de checkout van je winkel.

Met zijn ervaring als ondernemer en eigenaar van KINGDO (o.a. voetbalshirtskoning.nl, voetbalshirtje.nl en stepbaas.nl) gaf Frank Egberts een zeer praktische en bruikbare aanpak voor het verbeteren van SEO en link-building voor je webshop. Alle laatste ontwikkelingen van en bij Google kwamen ook aan bod. Daarnaast reikte hij diverse tools aan om je eigen aanpak te analyseren en verder te verbeteren. Iedereen weet dat hij SEO en linkbuilding serieus moet nemen, maar vaak wordt het ook als complex ervaren. Frank liet zien dat je met een aantal ‘eenvoudige’ stappen al concrete resultaten kan bereiken in termen van bereikbaarheid, het vergroten van autoriteit en link waarde. Voor veel deelnemers echte ‘eyeopeners’.

Als laatste vertelde Pieter Klep van DHL Nederland over de werkwijze en dienstverlening van DHL, kregen we een rondleiding in het distributiecentrum van Den Bosch en sloten we af met een borrel waarbij de laatste nieuwtjes werden uitgewisseld en nieuwe contacten werden gelegd.

Al met al een prettige en praktische bijeenkomst met inspirerende ondernemers. Iedereen ging zeker met 5 verbeter ideeën voor zijn eigen bedrijf naar huis. Getooid in een mooi persoonlijk voetbalshirt van voetbalshirtskoning.nl en met het boek ‘Meer omzet met je webshop‘ van Jurjen Jongejan op zak. #FlashMoB wordt wat ons betreft zeker vervolgd.

Goede ideeën voor de invulling van deze #FlashMoB zijn van harte welkom. Ook als je zelf een bijdrage wil leveren door je kennis te delen.