De invloed van corona is voor de gehele maatschappij en economie voelbaar. Maar wat zijn de effecten op E-commerce? Klopt het echt dat alle webshops profiteren van de sluiting van fysieke winkels? Wat zijn de uitdagingen en problemen waar de E-commerce sector tegenaan loopt wat betreft logistiek en verkoop en hoe lost deze sector die problemen op en groeit hij door?

De effecten van de coronacrisis op E-commerce zijn niet alleen voelbaar voor webshophouders maar ook voor consumenten en andere betrokken partijen zoals leveranciers en logistieke dienstverleners. Door de strenge maatregelen verandert de omgeving van E-commerce volledig, dit zijn de grootste veranderingen:

  • Veranderingen in consumentengedrag
  • Logistieke obstakels
  • Krimp E-conomie

Veranderingen in consumentengedrag

De coronacrisis en maatregelen hebben verschillende gevolgen op de aankopen van consumenten. Doordat veel fysieke winkels gesloten zijn en mensen het gros van de tijd binnenshuis doorbrengen is er een toename in bestedingen aan bijvoorbeeld primaire levensbehoeften maar ook thuiswerk artikelen. Daardoor is er een groeiende vraag naar specifieke productgroepen zoals verzorging, gezondheid en voeding. Maar ook minder noodzakelijke, maar gewenste productgroepen als speelgoed en cadeauartikelen groeien hard op dit moment. DHL heeft bijvoorbeeld op woensdag 15 April de drukste dag in de historie gehad. Desondanks profiteren lang niet alle E-commerce bedrijven van het wegvallen van de verkoop van fysieke winkels. Sectoren als toerisme, mode en sport krijgen het zwaar te verduren. Alhoewel er bijvoorbeeld alternatieven worden geboden door apparatuur of video om thuis te kunnen sporten.

Logistieke obstakels

Zowel voor een consumentenorder met één product als een grote Retail order met vele producten is één ding van belang, logistiek. Voor E-commerce is dit zelfs van levensbelang omdat het voor het gehele proces van inkoop tot aflevering volledig afhankelijk is van logistiek. De impact van corona maatregelen voor de transport en logistiek zijn aanzienlijk. PostNL neemt bijvoorbeeld maatregelen om ‘contactloos’ te bezorgen. 1,5 meter afstand houden van klanten en medewerkers op straat en in sorteercentra en door bijvoorbeeld met plastic schermen fysiek contact te vermijden. Wij merken dat er in de gehele logistieke sector keihard gewerkt wordt aan het uitvoeren van het toegenomen volume aan orders en zendingen en het oplossen van problemen in de logistieke keten.

Krimp E-conomie

Waar we eerst zeiden dat de sluiting van fysieke winkels wel eens positieve gevolgen kunnen hebben voor de resultaten in de E-commerce sector zit er ook een keerzijde aan de coronacrisis voor consumentenbestedingen. Door de onzekerheid die ontstaat onder consumenten en bedrijven door de waarschijnlijk aanhoudende maatregelen zullen consumenten en bedrijven minder gaan besteden. Dit was te zien in het consumentenvertrouwen dat daalde van -2 in Maart naar -22 in April. Daarnaast is een deel van de recente groei in online bestedingen te verklaren door ‘hamstergedrag’. Er komt een moment dat consumenten en bedrijven de ‘te veel’ aangekochte goederen gaan gebruiken. Dit zal het aantal bestellingen verminderen of normaliseren. Daarom zal het voor online ondernemingen des te belangrijker worden om zich te onderscheiden van anderen en hun zaken intern op orde te krijgen. Ook is het van belang dat fysieke winkels zich steeds bewuster worden van hun nieuwe ‘realiteit’ en proberen verdere stappen te nemen naar online verkoop.

Kortom, het zal des te belangrijker worden voor bedrijven om online te gaan profileren en verkopen. Waar specifieke productgroepen een opmars maken in online verkopen zullen ondernemers in andere sectoren creatief moeten zijn om het hoofd boven water te houden. Tenslotte zullen we de komende tijd misschien wel nog afhankelijker worden van de logistieke sector die momenteel al recorddrukte ervaart. Wij hebben vertrouwen in alle logistieke bedrijven en werknemers en zijn ontzettend dankbaar voor al het werk dat zij in deze onzekere tijden verrichten.