De impact van corona op onze economie is enorm. Het centraal planbureau heeft in maart verschillende scenario’s uitgewerkt waarin de gevolgen van de coronacrisis voor onze economie in kaart zijn gebracht. De uitkomsten hiervan zijn voornamelijk afhankelijk van de maatregelen die de overheid neemt. Zo zal er in het beste scenario met nog 3 maanden aan coronamaatregelen een economische groei zijn van -1,2%. Maar wanneer de maatregelen zoals in het slechtste scenario nog 12 maanden aanhouden zal er een economische groei zijn van -7,3%. Ondernemers in diverse sectoren worden daardoor hard getroffen. In de vorige blog werd duidelijk wat de gevolgen van corona zijn op de E-commerce sector. Nu is het van belang dat ondernemers na deze bewustwording veranderingen gaan implementeren om succesvol te blijven of worden gedurende, en straks ook na, deze crisis. Thema’s als online verkoop, online zichtbaarheid en klanttevredenheid zullen namelijk steeds belangrijker worden.

Van fysiek naar Online

Het is nog onzeker hoelang deze crisis aanhoudt. Er zijn veel bedrijven met fysieke verkooppunten gesloten of open met strenge maatregelen. Het is dus van belang dat ze op een andere manier hun producten gaan aanbieden. Sinds de coronacrisis is er een sterke groei geweest in online bestellingen. De online uitgaven steeg met meer dan 60 procent ten opzichte van vergelijkbare weken vorig jaar. Ondanks dat E-commerce al een volwassen markt is met veel aanbieders zijn er veel mogelijkheden om snel te beginnen met een eigen webshop of het aanbieden van je producten op een online Marketplace zoals Bol.com. De KvK heeft hier de belangrijkste zaken voor online verkopen op een rij gezet.

Naast online verkoop zijn er ook andere mogelijkheden om je klanten te bereiken. Zelfs wanneer je in een lastige sector zit. Horeca is massaal overgestapt naar het bezorgen of af halen van maaltijden, iets dat vroeger niet tot de mogelijkheden behoorde door lagere marges, wordt nu massaal geïmplementeerd om aan de wensen van de klant te voldoen. Natuurlijk is dit ook een manier om nog broodnodige omzet te realiseren, maar het principe van ‘naar de klant toe gaan’ is weer populair. Zou de SRV-man ook weer terugkomen?

Investeren in jezelf

Het is niet gek dat steeds meer ondernemers tijd overhouden sinds het begin van de crisis. Dit biedt de mogelijkheid om tijd te gaan investeren in je onderneming. We hebben vastgesteld dat online verkoop belangrijker is geworden. Daarbij zal het gebruik van online-kanalen door consumenten ook stijgen aangezien mensen meer tijd binnenshuis doorbrengen. Het is dus van belang dat jouw onderneming zich online kan onderscheiden en de waarde van jouw producten goed communiceert. Daarom is het ontwikkelen van een goede online marketingstrategie en tijd investeren in SEO belangrijker dan ooit.

Naast online zichtbaarheid is het van belang dat je de klanten die je aan je weet te binden ook vast kan houden. Uit deze statistieken blijkt dat 91% van de ontevreden consumenten geen zaken meer doet met de desbetreffende organisatie. Daarbij kost het binnenhalen van een nieuwe klant vijf keer zo veel als het behouden van een bestaande klant. Je moet dus in staat zijn om steeds weer in te spelen op de verwachtingen van de klant. Mede door een goede online-ervaring en afhandeling van de bestelling, ook wel fulfilment: het efficiënt order picken, verwerken, verzenden en eventueel retourneren van jouw producten, hou je je klanten tevreden en zorg je dat ze bij je terugkomen.

Verandering biedt kansen

Ondernemen tijdens de corona crisis is een flinke uitdaging. Meer dan ooit zullen ondernemers bewust moeten zijn van online verkoop, online zichtbaarheid en klanttevredenheid. Wij geven ondernemers de kans om hun groei te realiseren door logistieke taken uit handen te nemen. Hierdoor vergroot je niet alleen maar je klanttevredenheid doordat de afhandeling van bestellingen wordt uitgevoerd door specialisten maar krijg je ook de mogelijkheid om je te focussen op jouw kernkwaliteiten en online activiteiten. Kijk hier of het uitbesteden van je logistiek een goede keuze is voor jouw onderneming.

Aan het einde van de tunnel schijnt altijd licht. Want zoals de Oostenrijkse econoom Joseph Schumpeter ooit zei, je hebt disruptie nodig om tot werkelijke vernieuwing te komen. En vernieuwing is uiteindelijk de enige bron om vooruit te komen.