Tegenwoordig is e-commerce marketing zeer effectief en belangrijk. Sinds de uitbraak van Covid-19 zijn zoals in de vorige blog bekend werd de online uitgaven met 60 procent gestegen ten opzichte van eerdere jaren. Door de brede en grote e-Commerce markt met momenteel 50000 webshops (CBS) is het belangrijk jouw webshop te onderscheiden van diverse concurrenten. Dit kan gerealiseerd worden door middel van e-commerce marketing. E-commerce marketing houdt in dat promotionele activiteiten worden uitgevoerd om de consumptie van goederen, diensten of andere zaken via digitale middelen te promoten. Verschillende vormen van commerciële promotie die via online communicatiemiddelen mogelijk zijn behoren tot e-commerce Marketing.

Er zijn verschillende strategieën om e-commerce marketing in te zetten. Dit zijn de belangrijkste vormen:

SEO

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Door de webpagina’s van uw webshop te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google wordt het mogelijk de zichtbaarheid te verhogen zonder te investeren in dure betaalde reclames. Google is in Nederland de absolute marktleider met een marktaandeel van 95%. De zoekmachine van Google maakt gebruik van een eigen advertentiesysteem. Hierin kijkt Google niet alleen naar de hoogte van het bod maar ook naar de kwaliteit van een advertentie. Met SEO kunt u kosten besparen door uw advertenties te optimaliseren.

SEA

SEA staat voor zoekmachine adverteren. Door uw webshop te verbinden aan zoektermen en specifieke onderwerpen worden er advertenties gerepresenteerd boven de organische zoekresultaten. De belangrijkste eigenschap van SEA is dat advertenties zijn gekoppeld aan een bepaalde zoekopdracht waardoor de advertenties vrijwel altijd relevant zijn voor de specifieke zoekopdracht.

Banneradvertentie

Een banner is een geschikte traditionele vorm van online adverteren. Bij deze vorm van online adverteren staat grafische vormgeving centraal. Door als bezoeker van verschillende sites op een banner te klikken wordt een pagina geopend waar meer informatie over uw product of dienst te vinden is. De advertenties worden dus weergeven op websites van derden. Op smartphones zien consumenten banners steeds relevanter worden.

Promotionele mailings/nieuwsbrieven

Promotionele mailings en/of nieuwsbrieven vestigen aandacht op uw product of dienst. Deze manier van promotie kan ook worden ingezet als direct verkoopinstrument. Het is een vorm van marketing waarbij bestaande klanten, maar ook nieuwe klanten worden bereikt. Consumenten die de nieuwsbrief ontvangen kunnen zeer waardevol voor uw webshop zijn, het zijn klanten die uw conversie eventueel kunnen verhogen.

Sociale media

15% van alle Nederlandse consumenten gebruikt sociale media om producten en diensten te kopen. Sociale media kan dus zeer waardevol zijn voor uw webshop. Als sociale media goed wordt ingezet kan het veel naamsbekendheid, zichtbaarheid en extra nieuwe klanten opleveren. Er kan gekozen worden voor zowel betaalde plaatsingen als voor organische promotie via de gebruikers.

Wij maken groei mogelijk

Heb jij een webshop en pas je e-commerce marketing succesvol toe? Dan is het logische gevolg dat deze investering zich terugbetaald in een groeiend aantal orders voor jouw webshop. Mogelijkerwijs komt jouw onderneming door deze groei zelfs voor complexe logistieke problemen te staan. Ervaart u moeilijkheden met logistieke werkzaamheden en/of wilt u de logistieke kwaliteit van uw webshop verbeteren?

Dan is het uitbesteden van uw webshop logistiek aan een professionele partner de perfecte oplossing. Kijk hier of het uitbesteden van uw logistiek een geschikte keuze is voor uw onderneming. Terwijl uw partner het volledige logistieke proces in handen neemt, kunt u zich focussen op bijvoorbeeld e-commerce marketing zodat u verdere groei kunt realiseren.