Ik ben Frank Egberts, eigenaar van Voetbalshirtskoning.nl. en klant van Make or Buy Fulfilment. In dit blog vind je wat mij betreft de top 5 online marketing tips waar je in 2016 mee bezig zou moeten zijn om je business te laten groeien.
Maak je nog steeds niet of te weinig gebruik van nieuwsbrieven? Gemiste kans! Nieuwsbrieven zorgen voor een directe boost in omzet en het is een goed moment voor klantenbinding. Doe het zelf of besteed het uit, of besteed alleen het design uit, maar het belangrijkste is dat je het het gewoon doet! Reken uit wat één nieuwsbrief je oplevert aan omzet en maak zo je keuze.
Gebruik je e-mail marketing nu al, maar stuur je iedereen exact dezelfde nieuwsbrief? Zorg er in 2016 voor dat je minimaal segmenteert op de volgende punten zodat de nieuwsbrief gepersonaliseerd wordt. Verdeel je klanten onder in geslacht, land en interesses. Iemand die van Ajax houdt hoef je geen actie van een Feyenoord shirt te sturen, om maar even iets te noemen :). Een ander punt is dat je e-mail persoonlijk moet zijn. Gebruik altijd de voornaam van iemand in de aanhef en het liefst ook in het e-mail onderwerp. Dit zorgt voor een hogere open- en doorklikratio.
Naast de standaard actie nieuwsbrief is er een mogelijkheid om automatische nieuwsbrieven te versturen bij bepaalde gebeurtenissen. Een prachtige mogelijkheid om je business op de automatische piloot te laten groeien! Hoe doe je dit?
Daarnaast heb je nog e-mail campagnes waarmee je reviews over producten en je site kunt binnenhalen. Deze zorgen niet direct voor meer omzet, maar zorgen er wel voor dat mensen zien dat je business te vertrouwen is. Of niet bij slechte reviews 😉
Nieuwsbrieven is geen leuke marketingtool meer, maar echt een core business van je onderneming. Maak hier in 2016 gretig gebruik van en je zult zien dat je omzet zal stijgen.
Wij bij Voetbalshirtskoning.nl maken zelf gebruik van Mailplus. Maar er zijn legio ander software pakketten te vinden waarmee dit ook kan.
In 2015 was content marketing al hot, maar in 2016 wordt dit onderdeel nog belangrijker. Zeker nu meer en meer webshops doorhebben dat content op je site belangrijk is om hoger in de zoekresultaten van Google te komen.
Een kans voor jou is om je nu te onderscheiden van de rest, door unieke en uitgebreide artikelen te schrijven voor de doelgroep waarin je in opereert.
Heb je een webshop in visartikelen, schrijf een artikel over alle soorten hengels die er zijn en leg het verschil uit. Zit je in het tuinieren, schrijf een artikel of maak een video over hoe je de tuin winterklaar maakt. In welke markt je ook zit, er is altijd wel iets over te schrijven.
Het belangrijkste is dat je een artikel schrijft die zo uitgebreid is dat het simpelweg het beste artikel in jouw markt is. Vraag beheerders van bekende sites in jouw branche of ze willen refereren aan jouw artikel. Dit zorgt voor gratis publiciteit en backlinks naar je artikel en zal zorgen voor hogere posities in Google.
Tip: zorg ervoor dat je vanuit het artikel doorlinkt naar andere artikelen die je geschreven hebt of naar producten en categorieën binnen je website. Zo leert Google je website beter begrijpen.
Laten we eerst beginnen met wat je absoluut niet moet doen in 2016 als het om linkbuilding gaat:
Wat moet je dan wel doen in 2016?
Voorbeeld van een infographic:
Steeds meer mensen bezoeken een website als eerste via hun smartphone. Steeds meer mensen kopen producten dan ook via een smartphone. En dit aantal blijft maar stijgen. In 2013 zag Google dat meer dan 40% van alle zoekresultaten via smartphones gedaan werden, in 2014 was dit al meer dan 50%. In 2015 ligt dit getal al boven de 50%.
Daarom is het zo belangrijk dat jouw website geoptimaliseerd is voor smartphones. Je wilt toch een goede eerste indruk maken lijkt mij?
Maar hoe weet je nu of jouw site goed werkt op mobiel? Simpel, door in eerste instantie je eigen site eens goed te bekijken op diverse smartphones. Dan krijg je een goed beeld. Maar de Google Search Console kan je ook een handje helpen. Daar laat Google zien welke problemen er zijn aangetroffen als het gaat om mobielvriendelijkheid. Dit ziet er ongeveer zo uit:
In dit geval zie je dat de tikelementen (linkjes) te dicht op elkaar staan en het formaat van de site zich op sommige pagina’s niet aanpast aan de grootte van het device. Hier valt nog wat te winnen.
Ook geeft Google een mooie melding in de mobiele zoekresultaten als volgens hen je site geschikt is voor mobiel. Zie hieronder de tekst “voor mobiel”.
Daarnaast is snelheid een veelvoorkomend probleem van mobiele websites. In PageSpeed Insights van Google krijg je een duidelijk beeld van de optimalisatie mogelijkheden als het gaat om snelheid. Vul je eigen website url in en het resultaat ziet er ongeveer zo uit:
In dit geval is een score van 63/100 niet heel erg hoog. Javascript boven de vouw is een veel voorkomend probleem dus je kunt proberen om javascript onder de vouw te plaatsen. Zo zal je site sneller laden en niet wachten totdat de (slome) javascripts ingeladen zijn. Verder geeft Google nog wat caching aanwijzingen die doorgevoerd kunnen worden. Ga er mee aan de slag en zorg ervoor dat je score minimaal boven de 80 uitkomt, dan zit je goed!
Leuk en aardig al die bezoekers, maar converteren ze wel? Met converteren bedoelen we bijvoorbeeld het plaatsen van een bestelling, inschrijving voor een nieuwsbrief of het downloaden van een e-book.
Veel ondernemers denken dat ze meer bezoekers moeten genereren voor meer omzet. Maar integendeel, met je huidige bezoekersaantallen meer omzet draaien is veel makkelijker!
Hoe dan? Conversieoptimalisatie. Zorg ervoor dat je huidige bezoekers meer bestellingen plaatsen door slimme optimalisaties.
Hoe weet je nu of je met je huidige webshop goed converteert? Je kunt deze getallen aanhouden:
Deze getallen zijn natuurlijk per branche verschillend, maar het is een gemiddelde.
Zalando past conversieoptimalisatie toe d.m.v. personalisatie van de homepage. Als ik (man) naar Zalando.nl ga, dan kom ik niet op de standaard homepage, maar op de dames afdeling terecht. Dit is in mijn geval niet juist, maar dit komt omdat mijn vriendin vaker deze site bezoekt dan ik (op hetzelfde ip adres). Zalando denkt dus dat ik een vrouw ben. Dat is ze in dit geval even vergeven, maar het laat wel zien hoe ver je hier mee kunt gaan.
Deze personalisatie werkt positief, omdat een klant sneller zijn producten vind. En daardoor sneller kan bestellen. Een bijkomend voordeel is dat Zalando in dit geval jou ook een persoonlijk aanbod kan tonen, waarvan zij denken dat jij dit het leukst zult vinden. Zeker als je ingelogd bent op hun site weten ze wat je leuk vind, op basis van je huidige bestellingen.
Andere conversieoptimalisaties zijn het A/B testen van aanpassingen op je site, zoals:
Dit zijn slechts voorbeelden, je kunt hier zo ver mee gaan als je wilt. Een handige tool die we op Voetbalshirtskoning.nl gebruiken is Optimizely, hiermee pas je gemakkelijk onderdelen aan op je site. Door het toevoegen van een stukje javascript aan je site kun je zien of de verandering een positief effect heeft op je conversiepercentage. Gebruiker A krijgt de oude situatie te zien en gebruiker B de nieuwe. Een eerlijke meting waar je iets mee kan.
Pas conversieoptimalisatie toe in 2016 en maak van je huidige klanten nog grotere kopers!
This website uses cookies.